Racercykler
Vil du vide mere om racercykler?
Racercykler er specielt designet til at køre på asfalt. De har normalt smalle dæk og store 28 tommer hjul med lavt styr. Størrelsen på klinger og kranksæt er normalt større end på mountainbikes, og det samme er afstanden mellem hjulakslerne. På den anden side har de som regel en lavere krankboks, hvilket gør dem mere stabile selv ved høje hastigheder, selvom det afhænger af modellen. Skiftegrebene er normalt integreret i bremsehåndtagene.
Hvordan vælger man sin racercykel?
Størrelse
Før du køber din cykel, skal du sikre dig, at du har valgt den rigtige størrelse. Det vil øge din ydeevne og komfort. Når man skal vælge størrelsen af stellet til racer-, gravel- og crosscykler, tager man normalt udgangspunkt i den indvendige benlængde, eller skridtlængden, og ganger resultatet i centimeter med 0,65. For at måle skridtlængden stiller vi os barfodet med ryggen mod væggen med en firkant klods eller en bog placeret mellem benene. Den bør placeres, så den rører ved mellemkødet. Derefter måles afstanden til jorden fra toppen af klodsen eller bogen. Størrelserne måles i centimeter og går fra 46 til 64.
Materiale
Cykelstellets materiale bestemmer ikke kun prisen på cyklen, men i høj grad også, det vil føles at køre på den. Racercykler er lavet af en lang række materialer (stål, titanium, chromoly osv.), hvor aluminium og kulfiber er de mest almindelige. Kulfiber er et meget stift, let og vibrationsresistent materiale. På den anden side giver aluminium også mulighed for fremragende kraftoverførsel, selvom det har mindre stødabsorbering end kulfiber.
Brug
Racercyklens geometri er designet til at være effektiv. Der er forskellige varianter afhængigt af cyklens formål.
- Racerløb Racercykler er designet til at køre stærkt. Geometrien varierer afhængigt af brugerens niveau, men cykeldelenes design og funktion er ens for alle niveauer. Blandt disse, og alt efter producent, kan vi skelne mellem: Aerodynamiske cykler, som giver stivhed, lethed og hastighed; langdistancecykler til lange løb, med en mere afslappet og vertikal geometri, som giver maksimal komfort og ydeevne; og lettere cykler, men med en mere livlig, smidig og håndterbar profil til klatrere. Mange racercykler kan have flere af disse egenskaber på en gang.
- Triatlon eller tidskørsel: De ligner aerodynamiske racercykler med hensyn til cykeldele, men adskiller sig ved cykelstellet form, kørestillingen og hjultypen, som er optimeret til af sig selv at skære gennem luften.
- Bane: De har kortere afstand med aksler, højeresiddende krankboks og kortere kranksæt, men den vigtigste egenskab er, at de kun har ét gear, og det er fast. Det betyder, at hvis baghjulet drejer, bevæger pedalerne sig, og der er ingen bremser. Denne fremdrift gør det muligt for dem at accelerere og nå høje hastigheder på kort afstand.
Niveau
- Elite: Beregnet til konkurrence, meget let og aerodynamisk. De har de bedste cykeldele og de mest aggressive geometriske former og kørestillinger, samt den laveste vægt. For gennemsnitsrytteren kan de være ukomfortable på grund af geometrien.
- Sportsudøver: Er generelt billigere end racercykler, har cykeldele i mellemklassen og en mindre aggressiv og mere komfortabel geometri.
- Begynder: Har cykeldele af lavere niveau og er tungere. Men de er et godt køb for nybegyndere.
Cykeldele
Cykeldelene på en racercykel er pedaler, skiftere, bremser og gear. Priserne varierer afhængigt af deres vægt og præcision.
- Fremdrift: En 10-speed bagskifter er standard på racercykler på mellem til højt niveau, selvom nogle cykler tilbyder 11-speed. Cykler til begynderniveau har 8 eller 9 gear. Valget mellem et dobbelt eller tredobbelt kranksæt (2 eller 3 klinger foran) afhænger af, hvordan og hvor du kører på din cykel. Tredobbelte kranksæt giver en bredere vifte af gearskift, hvilket gør det lettere at klatre. Erfarne ryttere har som regel styrke nok til at bruge dobbelte kranksæt. Dem med mindre erfaring eller bycyklister, der kører med en baggage på cyklen, bør kigge efter cykler med et tredobbelt kranksæt. Ud over antallet af klinger er disses størrelse også afgørende. De fleste cykler, der ikke er til konkurrenceløb, er udstyret med såkaldte Compact kranksæt, dvs. to lidt mindre klinger, som regel med 34 og 50 tænder, hvilket gør det muligt at klare stort set alle typer ruter, også selv om cykelrytterens fysiske form ikke er den bedste.
- Cykelhjul: Hjulene er den vigtigste del på racercykler. Den samlede vægt og hastighed afhænger i høj grad af dem. Kulfiber- og aluminiumsfælge er de mest almindelige. Det er også almindeligt, især på banecykler eller triatloncykler, at bruge hjul med en aerodynamisk eller linseformet profil, der begrænser luftmodstanden betydeligt, især ved høje hastigheder.
Vægt
Forskellige materialer har forskellige fordele. Cykelryttere foretrækker lettere cykler, mens lejlighedsvise cyklister prioriterer holdbarheden ved tungere racercykler. Nybegyndere skal huske på, at de letteste cykler også kan være de dyreste og ikke nødvendigvis er de mest holdbare.